۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۳۶۷۳

درخواست اعتبار ۸۹ هزار میلیارد تومانی برای طرح دارویار

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو گفت: برای اجرای طرح دارویاری در سال آینده ۸۹ هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم که امیدواریم در قانون بودجه تصویب شود.
درخواست اعتبار ۸۹ هزار میلیارد تومانی برای طرح دارویار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ حیدر محمدی افزود: اگر ارز کل اقلام را آزاد می‌کردیم، اعتبار کلی امسال ۷۳ هزار میلیارد تومان بود که ۴ هزار میلیارد تومان در مرداد ماه به بیمه‌ها پرداخت کردند و یک میلیارد دلار هم به سازمان غذا و دارو پرداختند. البته باید توجه کرد که برخی واردکنندگان ارز دولتی را دریافت کرده بودند، اما بعد از ۲۳ تیر ماه آن را ترخیص کردند که این‌ها مشمول مابه‌التفاوت می‌شوند.

وی ادامه داد: هر واردکننده‌ای که کالایش بعد از اجرای طرح دارویاری ترخیص شده، باید مابه‌التفاوت ارز دولتی تا آزاد را بپردازد. برای همین از یک میلیارد دلار، حدود ۴۰۰ میلیون دلار آن به این صورت است که باید مابه‌التفاوت را برگردانند. بنابراین عملا ما ۶۰۰ میلیون دلار دریافت کردیم. مقرر شده ۵۰۰ میلیون دلار دیگر هم در روزهای آینده به حوزه سلامت تخصیص یابد.

محمدی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه بر اساس عملکرد بیمه‌ها تخصیص‌ها را انجام می‌دهد، گفت: بیمه اسنادش را به سازمان و برنامه و بودجه ارائه می‌دهد و این سازمان به اندازه عملکرد ماه قبل‌شان مجددا به آن‌ها اعتبار می‌دهد.  

وی درباره چالش عدم پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، افزود: هم اکنون سازمان تامین اجتماعی می‌گوید پول ندارد و بدهی‌هایش را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است. البته اعتبار مربوط به طرح دارویاری را دریافت کرده است. تامین اجتماعی می‌گوید دولت به من بدهی دارد و باید بدهی‌اش را بپردازد تا من هم بتوانم مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازم. این موضوع می‌تواند در زنجیره دارو مشکل ایجاد کند. بنابراین باید از طرق مختلف اعم از استقراض یا دریافت مطالباتش در دولت بتواند بدهی‌های مراکز درمانی و داروخانه‌ها را بپردازد.

دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو گفت: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات باید بر روی هزینه‌کرد اعتباراتی که در قالب طرح دارویار به بیمه‌ها پرداخت می‌شود، نظارت کنند. ما هم وظیفه داریم که گزارش دهیم. در حال حاضر به جز بیمه سلامت هیچ یک از بیمه‌ها سهم دارویاری را تسویه نکرده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما