۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۳۸۲۶

کمبود تجهیزات نمونه گیری از پاشنه پای نوزادان

رییس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت گفت: برای اجرای برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان با کمبود و گرانی تجهیزات نمونه‌گیری از پاشنه پا نظیر کاغذ فیلتر مخصوص، لانست ایمن برای خون‌گیری از پاشنه نوزاد و کیت‌های آزمایشگاهی مواجه هستیم.
کمبود تجهیزات نمونه گیری از پاشنه پای نوزادان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر شهین یاراحمدی افزود: غربالگری از پاشنه پای نوزادان برای تعیین کم‌کاری تیروئید بر کاغذ فیلتر هنوز تحت پوشش بیمه نیست و این درحالیست که برای ۹۹.۵ درصد جمعیت نوزادان کشور اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه وراثت در ۵ تا ۱۰ درصد موارد در بروز اختلالات تیروئیدی موثر است، گفت: بیماری‌های تیروئید جزو بیماری‌های شایع بشر است و حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان دچار بیماری‌های تیروئیدی هستند. این بیماری‌ها در کشور در سنین مختلف بخصوص در نوزادان، زنان باردار و سالمندان شایع است. به همین دلیل از حدود ۱۷ سال قبل وزارت بهداشت اقدام به غربالگری نوزادان (با نمونه‌گیری از پاشنه پا بر کاغذ فیلتر مخصوص در سن ۳ تا ۵ روزگی) کرده و تاکنون بیش از ۵۸ هزار نوزاد بیمار را شناسایی و درمان و از بروز عقب ماندگی ذهنی و معلولیت در آنها پیشگیری کرده است.

دکتر یاراحمدی عنوان کرد: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادان یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ادغام یافته در نظام سلامت کشور است که در نظام شبکه اجرا می‌شود و پوشش ۹۹.۵ درصد دارد. این خدمت پیشگیرانه برای همه نوزادان ایرانی و غیر ایرانی ارائه می‌شود.

وی افزود: برنامه کشوری غربالگری نوزادان برای کم‌کاری تیروئید، تشخیص PKU و بیماری فاویسم با استفاده از نمونه‌گیری از پاشنه پا بر یک کاغذ فیلتر مخصوص انجام می‌شود و این برنامه ۹۹.۵ درصد جمعیت نوزادان کشور را پوشش می دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما