۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۳۸۲۸

افزایش مراجعه به عطاری ها به دلیل کمبود دارو

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: متاسفانه عطاری‌ها قدام به فروش دارو به صورت کپسول، قرص و شربت می‌کنند که اغلب تقلبی بوده و یا داروهایی هستند که به صورت فله خریداری و تغییر شکل داده می شوند و در حال حاضر به دلیل کمبود و نبود دارو مراجعه مردم به عطاری ها هم افزایش یافته است.
افزایش مراجعه به عطاری ها به دلیل کمبود دارو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ همایون سامه‌یح نجف آبادی در مورد اظهارات دبیرکل طب ایرانی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه صدور مجوز فعالیت عطاری‌ها در تهران منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی شده است، افزود: اینکه مجوز عطاری‌ منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی شده، هر کسی می تواند مبلغی را پرداخت و آموزش ببیند و مدرک عطاری بگیرد و به طور قطع اگر فرد متعهد نباشد و تحصیلات آکادمیک و علمی نداشته باشد افزایش تخلفات در حوزه عطاری ها را در پی دارد.

وی تصریح کرد: عطاری ها در گذشته و زمانی که داروخانه‌های فعلی در دسترس نبود، مراکز بسیار خوب و سودمندی بودند که به مردم خدمات رسانی می‌کردند و بر اساس علم آن زمان بیماران توسط آنها درمان می شدند.

نجف آبادی افزود: مراکزی برای طب سنتی وجود دارد و پزشکان متخصصی در این حوزه تحصیل کرده اند. افراد متخصص در این حوزه می توانند به صورت علمی به مردم خدمات رسانی کرده و مردم هم با خیال راحت از اطلاعات و تجربیات آنها استفاده کنند و اینکه افراد تنها با گذراندن دوره آموزشی وارد این حوزه شوند به هیچ وجه منطقی و علمی نیست.

عضو کمیسیون بهداشت با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید به افراد فاقد تخصص و صلاحیت اجازه ورود به حوزه طب سنتی و سلامت مردم را داد، گفت: عطاری ها مجاز به فروش داروهای شیمیایی و گیاهی نیستند و تنها می توانند گیاهان دارویی را عرضه کنند؛ متاسفانه عطاری‌ها در حال حاضر علاوه بر فروش داروهای گیاهی که اطلاعات کافی هم درمورد آنها ندارند اقدام به فروش دارو به صورت کپسول، قرص و شربت می کنند. در واقع داروهای کاهش و افزایش وزن و ریزش مو توسط عطاری ها عرضه و به فروش می رسند در حالی که این داروها نه تنها مشکلی را حل نمی کنند بلکه عوارض جانبی بسیار بالایی دارند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه بسیاری از داروهایی که مردم احتیاج دارند در داروخانه ها موجود نیست بنابراین به ناچار به این مراکز مراجعه می کنند و مراجعه مردم به عطاری ها افزایش یافته است، بازرسی‌ها از عطاری‌ها انجام می شود اما همچنان شاهد تخلفات بیشمار این مراکز هستیم و نیاز است تشدید نظارت و ساماندهی آنها در دستور کار قرار گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما