۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
کد مطلب : ۳۸۸۵

گرانی دلار باعث افزایش قیمت دارو می شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت در کنترل بازار ارز ناکام بوده و اکنون شاهد گرانی شدید دلار هستیم که باعث تشدید روند افزایش قیمت بسیاری از کالاهای ضروری از جمله دارو خواهد شد.
گرانی دلار باعث افزایش قیمت دارو می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ همایون سامه یح نجف آبادی افزود: افزایش قیمت دلار باعث می شود شرکت های دارویی در واردات مواد اولیه دچار مشکل شوند، وقتی قیمت دلار بالا می رود و دولت نمی تواند سیاست های جایگزین حذف ارز ترجیحی را به درستی اجرا کند، شرکت های دارویی نیز در گردش مالی خود به مشکل می خورند و ناچار به کاهش تولید می شوند. 

وی ادامه داد: متاسفانه عدم اجرای مناسب حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو باعث کمبودهای دارویی در حوزه های مختلف شده است، وزارت بهداشت باید برنامه ریزی لازم را برای تخصیص بودجه کافی به شرکت های دارویی و بیمه های پایه انجام می داد، ولی این کار انجام نشد و وزارت بهداشت سایر جنبه های اجرای طرح دارویار را نیز در نظر نگرفت.

نجف آبادی عنوان کرد: حذف ناگهانی ارز ترجیحی توسط دولت صرفا باعث کمبود دارو نشده است، بلکه مشکلات دیگری را نیز در حوزه گرانی کالاهای اساسی پدید آورده و افزایش مبلغ یارانه نقدی نتوانسته است، این مشکلات را جبران کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: با وجود این که عدم تخصیص بودجه کافی و برنامه ریزی مناسب برای حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد مشکل در نظام دارویی کشور شده است، اما نمی توان از تخلفات برخی شرکت های دارویی در زمینه احتکار دارو و مواد اولیه در ماه های اول اجرای طرح دارویار نیز صرف نظر کرد. وقوع این تخلفات باعث شده است که اکنون پرونده چهار شرکت دارویی بزرگ کشور در دستگاه قضایی در دست بررسی باشد و بررسی ها نشان می دهد که قطعا احتکار دارو و مواد اولیه نیز در بروز کمبودهای اخیر نقش مهمی داشته است. 

وی افزود: این روزها بسیاری از داروهای اعصاب و روان، بخش زیادی از داروهای مورد نیاز بیماران خاص و بسیاری از فرآورده تزریقی و استنشاقی در داروخانه های عادی پیدا نمی شود و مردم ناچارند که برای تهیه این داروها حتما به داروخانه های مرجع یعنی همان داروخانه های دولتی خاص مراجعه کنند. پس مساله کمبود دارو فقط به برخی انواع آنتی بیوتیک یا سرم محدود نمی شود و متاسفانه اکنون بسیاری از داروهای ساده و پرکاربرد نیز کمیاب شده اند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما