۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۳۹۲۳

کمبود اسپری های تنفسی وارداتی

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در حال حاضر اسپری‌های تنفسی وارداتی بخصوص انواع کورتونی آنها دچار کمبود شده است و بیماران به سختی می‌توانند این اسپری‌ها را در داروخانه‌ها پیدا کنند.
کمبود اسپری های تنفسی وارداتی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید علی فاطمی افزود: اسپری های تنفسی تولید داخل نظیر اسپری استنشاقی سالبوتامول، چندان دچار کمبود نیستند اما اسپری های تنفسی وارداتی بخصوص انواع کورتونی آنها نظیر مومتازون و بکلومتازون دچار کمبود محسوسی شده اند.

وی ادامه داد: این داروها به صورت سهمیه ای به داروخانه ها تحویل داده می شوند و بیماران برای پیدا کردن آنها باید به چندین داروخانه مراجعه کنند. 

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اسپری های تنفسی مورد نیاز بیماران آسم، بدون ارائه نسخه پزشک به بیماران تحویل داده نمی شود، اما با توجه به تشدید شرایط آلودگی هوا، ممکن است بیماران بعضا نیاز پیدا کنند که این داروها را به صورت آزاد تهیه کنند که البته با توجه به حذف ارز ترجیحی دارو در ماه های اخیر، در چنین شرایطی قیمت اسپری تنفسی برای این بیماران بسیار گران تمام می شود.

وی عنوان کرد: تشدید آلودگی هوا تاثیر محسوسی در افزایش مصرف اسپری های تنفسی داشته و به کمبود این اسپری ها دامن زده است. البته در حال حاضر بخش زیادی از اقلام دارویی تا حد و اندازه‌های مختلفی دچار کمبود هستند و کمیاب شدن داروها صرفا مربوط به اسپری های تنفسی نیست، اما اکنون شرایط به گونه ای است که بیماران آسم برای یافتن اسپری های مورد نیاز خود صرفا باید به داروخانه های دولتی و مرجع مراجعه کنند و بعید است که بتوانند این اسپری ها را در سایر داروخانه ها پیدا کنند. 

فاطمی درخصوص کمبود داروهای اعصاب و روان افزود: در نامه انجمن علمی روانپزشکان به کمبود 40 نوع دارو اشاره شده است که اگر شکل‌های مختلف این داروها را حساب کنیم، تقریبا می توان گفت دچار کمبود 60 قلم داروی حوزه اعصاب و درمان هستیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما