۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۰۲۷

فروش اینترنتی دارو جرم است حتی برای داروخانه

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به فعالیت غیرمجاز برخی پلتفرم‌های اینترنتی در حوزه فروش دارو، گفت: سازمان غذا و دارو برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم کرده که البته این اقدام بازدارنده نبوده است.
فروش اینترنتی دارو جرم است حتی برای داروخانه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید حیدر محمدی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ داروخانه مجوز فروش آنلاین دارند اما صرفا می توانند مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی را بصورت آنلاین عرضه کنند.

محمدی ادامه داد: زمانیکه به یک داروخانه مجوز فروش آنلاین مکمل می‌دهید آن داروخانه به عنوان شخصیت حقوقی داری پروانه که یک داروساز و موسس مجاز دارد، مورد خطاب است. در زمینه فروش آنلاین دارو فعلا قاعده‌ای وجود ندارد و از آنجایی که فروش دارو نیاز به مشاوره دارویی و توضیحات دارد در نتیجه در این زمینه ورود نمی‌کنیم چراکه ممکن است خطا ایجاد شود. آموزش نحوه مصرف دارو، نحوه نگهداری دارو و... متفاوت است و در نتیجه نمی‌توان آن را به صورت آنلاین به فروش رساند. در حالی که در حوزه مکمل این خدمات نیاز نیست. مکمل را یک فرد سالم برای تقویت شدن مصرف می‌کند، اما دارو را بیمار که ضعیف است و اگر موارد مصرف دارو بدرستی رعایت نشود، دارو به سم بدل شده و آسیب می‌زند. بنابراین اعتقاد داریم که دارو باید زیر نظر داروساز به فروش برسد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: پلتفرم‌هایی که اقدام به فروش آنلاین دارو می‌کنند مجوزی ندارند. بنابراین یک بستر غیر مجاز داروی غیرمجازی را عرضه می‌کند. هیچکس نمی‌داند آنچه به عنوان دارو از پلتفرم‌های اینترنتی خریداری می‌کند، مجاز است یا خیر؟.

محمدی با بیان اینکه وظیفه سازمان غذا و دارو نظارت بر مراکز مجاز فروش داروست، گفت: نهادهای انتظامی و امنیتی در زمینه موارد غیرمجاز ورود و برخورد می‌کنند. البته ما برای پلتفرم‌های غیرمجاز فروش دارو در فضای مجازی اعلام جرم کرده‌ایم و اعلام کردیم که این اقدام غیرقانونی است و حتی یکبار محکوم و جریمه هم شدند، البته این اقدام بازدارنده نبوده است. ممکن است داروی سالمی هم در این زنجیره فروخته شود اما ریسک است زیرا نمی‌دانیم داروها را از کجا تامین می‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما