۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۳۲۰۲

پلاسمای ایرانی را به خارجی ها نمی فروشیم

مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون گفت: ماده اولیه بعضی از داروهای مورد نیاز ما پلاسمای خون انسان است و وقتی حداقل در سال یک میلیون لیتر پلاسما نیاز داریم به صرفه است که پلاسما را از داخل تامین کنیم.
پیمان عشقی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ پیمان عشقی افزود: میزان مصرف داروهای مشتق از پلاسما در ایران و دنیا رو به افزایش است و هر چه مصرف بیشتر می‌شود؛ تولید هم باید بیشتر شود. قبلا مازاد پلاسمای بازیافتی از اهدای خون دور ریخته می‌شد و به تدریج به این فکر افتادند که از پلاسمای داخلی داروی مشتق از پلاسما تولید شود اما تولید داروهای مشتق از پلاسما نیاز  به پالایشگاه پلاسما دارد، ما ناچاریم پلاسمای ایرانی را در خارج از کشور تبدیل به دارو کنیم.

وی ادامه داد: پلاسما می‌تواند از طریق اهدای خون (پلاسمای بازیافتی) یا جمع آوری پلاسما (پلاسمای تولیدی) به دست بیاید که در جمع آوری پلاسما فرد یک ساعت تا ۴۵ دقیقه زیر دستگاه قرار می‌گیرد و فقط پلاسمای خون گرفته می‌شود؛ هر فرد فقط سه تا ۴ بار در سال می‌تواند اهدای خون انجام دهد اما همان فرد می‌تواند بین ٢۴ تا ٣۶ بار در سال پلاسما بدهد.

مدیرعامل سابق سازمان انتقال خون افزود: باید پالایشگاه ثبت شده و مورد تایید داشته باشیم و داروی مورد نیاز بیماران را تولید کنیم، برای تامین نیاز کشور به داروهای مشتق از پلاسما مانند آی وی آی جی، فاکتور ٧ و ٨، ایمونوگلوبولین و ... حداقل یک تا ١.۵ میلیون لیتر پلاسما سالانه نیاز داریم.

وی تاکید کرد: اهدای خون از ١٢ سال پیش در ایران صد درصد رایگان و داوطلبانه است و در اوج کرونا ما حتی ریالی برای اهدای خون پرداخت نکردیم و حتی در بیمارستان پایگاه اهدای خون راه اندازی نکردیم تا مردم با رودربایستی خون اهدا کنند و این مسئله ایمنی خون ما را بالا برده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما