۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۲۳۲
بهرام دارایی:

با ارز دولتی هر لحظه وضعیت دارو بدتر می شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در چند سال گذشته سیاست غلط ارز ترجیحی اعمال شد که در حوزه دارو بسیار نادرست بود و به صنعت و بیماران آسیب وارد کرد و با تخصیص ارز ترجیحی زنجیره تولید و توزیع دچار چالش شد.
بهرام دارایی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ بهرام دارایی با اشاره به عواقب تخصیص ارز دولتی افزود: با تخصیص ارز دولتی کمبود‌های دارویی افزایش پیدا کرد و این ارز همیشه در دسترس و کافی نبود، در نتیجه صنعت داروسازی با چالش مواجه شده و هر لحظه وضع بدتر می‌شود.

وی ادامه داد: البته کمبود دارو عوامل دیگری مانند تحریم هم دارد، اما با تخصیص ارز دولتی هزاران میلیارد سو استفاده شده و بیش اظهاری داشتیم و در مواد اولیه ۷ هزار میلیارد سو استفاده و گران‌فروشی داریم و پرونده‌های مهمی از سال ۹۷ تشکیل و کیفرخواست‌هایی صادر شده است، البته امسال در تولید انسولین خودکفا می‌شویم و به دو برابر نیاز کشور دست می‌یابیم که می‌توانیم آن را صادر کنیم.

دکتر دارایی درباره عرضه لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی در بازار گفت: در تولید محصولات بهداشتی وضعیت خوبی داریم، اما در تولید محصولات آرایشی وضعیت خوبی نداریم، وقتی می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم باید محصول با کیفیت و با عمق دانش باشد و اگر از محصول بی کیفیت حمایت کنیم و درب واردات را ببندیم، رقیب را از بین برده ایم، اکنون با کالای آرایشی تقلبی به دلیل بالا رفتن قیمت محصولات خارجی اصلی مواجه هستیم و باید دانست که کالای تقلبی از مواد سمی و رنگ‌های غیر مجاز تولید می‌شوند. ما سعی می‌کنیم که سیاست‌ها را اصلاح کنیم.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه و بودجه ۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص یافته است و با دستور رئیس جمهور این ارز تخصیص یافت تا زیرساخت‌ها برای انتقال ارز دارو به بیمه‌ها فراهم شود، با اصلاح سیاست ارزی قیمت دارو برای بیمار تغییر نمی‌کند و یارانه دارو در هنگام خرید بیمار اعمال می‌شود و این اقدام جدیدی است که در بستر نسخه الکترونیک محقق می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بیماران مزمن پس از اصلاح سیاست ارزی باید هر چند ماه یکبار به پزشک مراجعه و داروی مورد نیاز تا ویزیت بعدی را دریافت کنند و همه این‌ها با نسخه الکترونیک محقق می‌شود و شاهد صرفه جویی دارویی خواهیم بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما