۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۳۰۵۸

لزوم مستند سازی عوارض داروهای داخلی برای شکستن انحصار

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت: صنعت دارویی کشور به بیماری صنعت خودرو سازی مبتلا شده و حمایت بی چون و چرا از تولیدات داخلی و خرید تضمینی دولت انگیزه پیشرفت را در این صنعت از بین برده است.
لزوم مستند سازی عوارض داروهای داخلی برای شکستن انحصار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ احمد قویدل با اشاره به اهمیت دسترسی بیماران به داروهای جدید، افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا اخیراً داروی جدیدی برای درمان بیماران هموفیلی با کمبود فاکتور ۸ را پس از پایان سه فاز تحقیقاتی تأیید نموده است که ویژگی این دارو نیمه عمر یک هفته‌ای آن است که در مقایسه با داروهای موجود که نیمه عمر آنها حداکثر ۱۲ ساعت است، یک تحول بزرگ در حوزه درمان بیماران هموفیلی محسوب می شود.

وی گفت: دولت می‌بایست از تولیدات داخلی بین ۲ الی ۵ سال حمایت کند و شرط تداوم حمایت، اخذ مجوزهای بین المللی باشد. منطقی نیست که ۱۵ الی ۲۰ سال از یک داروی داخلی حمایت شود و موفق نشود خود را به سطح کیفیت مطلوب برساند. وظیفه کارشناسان سازمان غذا و دارو این است که با جمع بندی نظرات پزشکان و متخصصین و همچنین بیماران که مستقیماً این داروها را مصرف می‌کنند و رصد عوارض دارویی با تمامی جوانب از جمله هزینه و فایده و مقایسه قیمت‌ها، گزارش‌های مستند تهیه کنند. اگر این گزارش‌ها با رویکرد شجاعانه تهیه شود، بی تردید ضرورت بازنگری در سیاستگذاری‌های جدید در صنعت داروسازی دیده خواهد شد.

قویدل خاطر نشان کرد: شرکت‌های داخلی هر آنچه تولید کنند دولت می خرد. متأسفانه سازمان‌های بیمه گر حرفه‌ای هم در کشور نداریم که حداقل دلش برای درآمد خودش بسوزد و زیر بار حمایت‌های بی قید و شرط از داروهای تولید داخل نرود، سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایران به عنوان اصلی ترین سازمان‌های بیمه گر ذاتاً دولتی هستند و تابع سیاستگداری های دولت هستند. با چنین شرایطی صنعت دارویی شکوفا نمی‌شود.صنعت دارویی کشور وقتی شکوفا می‌شود که رقیب داشته باشد و صادر کننده دارو به خارج باشد اما برای صادرات، شرکت‌ها باید تاییدیه های بین المللی دریافت کنند و به فناوری های نوین دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه "مارکتینگ" واحد گمشده صنایع دارویی کشور است، چرا که اساساً به آن نیاز ندارند. دولت خریدار معتبر و تضمینی تولید آنها و مردم مصرف کننده اجباری هر نوع تولید هستند. واحد مارکتینگ اساساً کاربردی ندارد. برای این درد حوزه دارو هم باید با راهکاری شبیه درمان بیماری صنایع خودروسازی اتخاذ شود. باید صحنه رقابت تعریف و جریان پیدا کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما