۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۳۶۶۷

صنعت پلاسما رقیب سازمان انتقال خون نیست

عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران گفت: صنعت پلاسما رقیب سازمان انتقال خون نیست و واقعیت این است که منابع پلاسمایی حاصل از اهدای خون کفاف نیازهای شرکت‌های تولید کننده دارو را نمی‌دهد.
صنعت پلاسما رقیب سازمان انتقال خون نیست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ احمد قویدل افزود: تأسیس مراکز جمع آوری پلاسما یکی از راهکارهای تأمین پلاسما برای تولید داروهای حیاتی مانند آلبومین، ایمونو گلوبولین، فاکتور ۸ و فاکتور ۹ است.

وی ادامه داد: در حاضر بالغ بر ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‌شود که نیمی از آن با خون های اهدایی تامین می شود، ۱۲ مرکز جمع آوری پلاسما نیز در کشور فعالند و ۶ مجوز جدید برای تأسیس مراکز صادر شده است.

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران گفت: خوشبختانه عزم جدی در فعالین صنعت پلاسما برای تأسیس پالایشگاه خون در کشور به وجود آمده و می‌توان انتظار داشت در طی ۲ سال آینده به رغم موانع تحریم‌ها در دسترسی به تجهیزات این پالایشگاه‌ها، به بهره برداری برسد.

وی افزود: در حال حاضر یک ظرفیت تولید آلبومین و ایمونوگلوبولین در کشور وجود دارد اما انتظار می‌رود با تأسیس پالایشگاه، ۷ محصول از پلاسما در کشور تولید شود.

قویدل خاطر نشان کرد: تفکر غلطی وجود دارد که مراکز جمع آوری پلاسما رقیب انتقال خون هستند و توسعه این مراکز موجب کاهش آمار اهدای خون می‌شود. این ادعا با بررسی آمار اهدا خون کشور اساساً رد می‌شود. ایران با آمار ۲۶ اهدا کننده خون در هر ۱۰۰۰ نفر طی سال‌های گذشته رشد طبیعی خود را داشته است. 

قویدل گفت: واقعیت این است که این مراکز رقیب انتقال خون نیستند و ظرفیتی برای جذب افرادی هستند که داوطلب یک اقدام انسان دوستانه به شکل دیگری هستند. در حالی که مردان حداکثر در سال می‌توانند ۴ بار خون اهدا کنند و زنان حداکثر ۳ بار، اهدای پلاسما می‌تواند به صورت هفتگی تحقق پیدا کند و این حجم جمع آوری پلاسما می‌تواند نیاز کارخانه‌های داروسازی را پاسخ دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما