۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۳۷۳۷

اهدای خون پولی نداریم؛ نیاز به پلاسما برای تامین IVIG

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ما اهدای خون با پول نداریم یکسری مراکز خصوصی پلاسما فرزیس داریم برای تامین داروهای مشتق از پلاسما به ویژه آلبومین و IVIG چرا که اساتید تخمین می‌زنند ۷ تا ۸ سال دیگر یک میلیون لیتر پلاسما برای IVIG نیاز داریم.
اهدای خون پولی نداریم؛ نیاز به پلاسما برای تامین IVIG
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر مصطفی جمالی در نشست خبری سازمان انتقال خون، افزود: در انتقال خون فعلا ۲۰۰ هزار لیتر می‌توانیم پلاسما تامین کنیم، در دنیا یکسری مراکز پلاسمافرزیس خصوصی است که مبالغی را به عنوان مشوق تحت عنوان هزینه رفت و آمد و...‌ می‌دهند که در ایران هم وجود دارند و ۲۰۰ هزار لیتر از پلاسمای مورد نیاز برای تامین داروهای مشتق از پلاسما توسط این مراکز تهیه می‌شوند.

وی ادامه داد: این مراکز برای تامین داروهای مشتق از پلاسما باید توسعه یابد. مهم است که این مراکز استانداردها را رعایت کنند؛ اولا خودشان را نباید به عنوان مرکز خونگیری معرفی کنند، تبلیغات‌شان استاندارد باشد، به اهداکننده اطلاعات غلط ندهند و در عین حال صدور مجوز و نظارت بر این مراکز هم بر عهده سازمان غذا و دارو است.

دکتر جمالی درباره فرایند واگذاری پلاسما نیز گفت: پلاسماها طی قراردادهایی واگذار می‌شود و ما هم تابع قوانین هستیم، البته فرآوری  پلاسما هزینه دارد.

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر سرقت نقشه ژنتیکی ایرانیان با ارسال پلاسما به کشورهای دیگر برای دریافت داروهای مشتق از پلاسما نیز گفت: چنین ادعایی را تایید نمی‌کنم. داخل پلاسما ۶۰ فرآورده وجود دارد. اگر این تکنولوژی را نداشته باشیم، اتفاقات بدتری می‌تواند رخ دهد. باید وابستگی ما در زمینه صنعت پلاسما به خارج از کشور از بین برود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص تامین خون مورد نیاز گفت: اگر اهدا کننده نباشد، سازمان انتقال خون هم وجود ندارد. به لطف اهداکنندگان ذخایر ما افزایش یافت و نیاز بیمارستان‌ها به صورت ۱۰۰ درصدی در حال تامین است. در سال‌های قبل به ویژه در شهرهای بزرگ وضعیت نامناسب بود. به عنوان مثال در استان تهران از ۱۰۰ درخواست خون که از بیمارستان‌ها می‌آمد، ۳۰ تا ۴۰ موردش را پاسخ نمی‌دادیم. معنایش این است که برخی اعمال جراحی کنسل می‌شد یا جراحان با ترس و لرز و با خون کمتر عمل را انجام می‌دادند.

دکتر جمالی تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی خون و فراورده‌های خون را مانند دارو می‌داند. ما برای محصولات‌مان از سازمان غذا و دارو، کد IRC می‌گیریم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما