۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۳۷۱۲

توافق بر سر قیمت دارو؛ توافق دولت با خودش است

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: بسیاری از هلدینگ‌های اصلی دارویی ما دولتی هستند و وزارت بهداشت باید با هلدینگ‌هایی که متعلق به تامین اجتماعی، وزارت رفاه، بانک ملی و... هستند بر سر قیمت به توافق برسد.
توافق بر سر قیمت دارو؛ توافق دولت با خودش است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ سید علی فاطمی افزود: در هر دو طرف این مسئله بخش دولتی قرار دارد، چطور نمی‌توانند باهم توافق کنند؟ در بحث دارویار که 23 تیر ماه آغاز شد، سازمان غذا و دارو قیمت‌گذاری انجام داد اما تولیدکنندگان آنتی‌بیوتیک‌ از قیمت‌ها راضی نبودند و تولیدشان را در مرداد و شهریور کاهش دادند و ما در مهر و آبان با کمبود دارو مواجه شدیم.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت اواخر مهر اجازه افزایش قیمت داد و از 30 تا 130 درصد قیمت‌آنتی بیوتیک‌های داخلی را بالا برد. آن‌ها هم شروع به تولید کردند ولی نوش دارو بعد از مرگ سهراب شد، کمبودهای دارویی بازار را فرا گرفت و اکنون با قیمت جدید تولید از سرگرفته شده است. زمین داروی ما زمین خشکی شده و تا هنگامی که از دارو اشباع شود زمان می‌برد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: با اینکه اغلب تولیدکنندگان دولتی هستند اما سهامدار دارند مثلا هلدینگ شستا متعلق به تامین اجتماعی، بیشتر شرکت‌هایش در بورس هستند که فردا روزی اگر این شرکت ورشکسته شود باید پاسخگوی سهامداران باشد چون به دنبال آن سهامدار ورشکسته شود به خیابان می‌آید و می‌گوید بی‌کفایتی دولت بود. بنابراین وزارت بهداشت به عنوان تنظیم‌کننده و رگولاتور باید قیمت‌گذاری منصفانه‌ای انجام دهد.

فاطمی همچنین درخصوص وضعیت اقتصادی داروخانه‌ها بیان کرد: این کمبود دارویی باعث شده است که هر کسی با فوریت‌های 190 تماس می‌گیرد، او را به داروخانه‌های دولتی بفرستند. در هر استانی فقط دو یا سه داروخانه دولتی بزرگ داریم و در این شرایط معاونت غذا و داروی دانشگاه‌ها سعی می‌کنند سهمیه ها را به داروخانه دانشگاهی و هلال احمر بدهند. بیمار هم که معمولا تمام نسخه‌اش را از یک داروخانه می‌گیرد، حال تصور کنید وقتی بخواهد کل نسخه خود را از همان داروخانه‌های دولتی تهیه کند، ما هم شاهد شکل‌گیری صف‌های طولانی هستیم و هم داروخانه‌های دیگر از نظر اقتصادی ورشکسته می‌شوند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما