۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
کد مطلب : ۳۲۷۹

لزوم اصلاح نرخ ارز برای تمام داروها

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: تغییر نرخ ارز داروهای وارداتی نباید به تاخیر بیافتد چرا که با توجه به افزایش سایر هزینه ها شرکت های واردکننده هم دیگر توان ندارند تا دارو را با قیمت ۳ سال قبل عرضه کنند.
دکتر کمالی
نیلوفر زارع کمالی عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو و مدیرعامل ولیان دارو افزود: فرایند اصلاح قیمت داروهای وارداتی ساده تر از داروهای تولید داخل است اما اینکه چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد، فعلا مشخص نشده و بنظر می رسد سازمان غذا و دارو ابتدا می خواهد بازخوردها و نتایج مرحله اول طرح دارویار را بررسی کند و سپس تغییر نرخ ارز را برای داروهای وارداتی اعمال کند.

وی ادامه داد: از طرفی اگر اختلاف قیمت بین داروی داخلی و وارداتی زیاد شود، تناسب عرضه دارو بهم می‌ریزد و امیدواریم هرچه زودتر تغییر قیمت داروهای وارداتی هم در بیمه ها اعمال شود.

دکتر زارع کمالی گفت: در حال حاضر برخی داروهای سرطانی در کشور ما با قیمتی حتی کمتر از ۵۰ هزار تومان به فروش می رسند، در صورتی که قیمت واقعی آنها چندین برابر است، وقتی یک محصول مثلا آلمانی دارای فناوری بالا با چنین قیمت پایینی عرضه می شود، مصرف کنندگان به اصالت آن شک می کنند و حتی پزشکان هم گمان می کنند داروی به این ارزانی احتمالا اصل نیست، در حالی که ارز ترحیحی باعث چنین اتفاقی شده است.

مدیرعامل ولیان دارو افزود: همچنین بخاطر سود بسیار پایین داروهای وارداتی، شرکت های پخش دارو تمایل چندانی برای توزیع داروهای خارجی ندارند.

وی در پایان با اشاره به قیمت گذاری جدیدی داروهای وارداتی گفت: سازمان غذا و دارو به ما اعلام کرده که کمیسیون قیمت گذاری برای داروهای وارداتی بزودی برگزار می شود، البته امیدوارم مثل کمیسیون داروهای داخلی نشود که قیمت تعیین شد اما ابلاغ نمی شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما