۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
کد مطلب : ۳۲۸۳

نحوه تامین نقدینگی شرکت های دارویی با حذف ارز ترجیحی

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره نحوه تامین نقدینگی صنایع داروسازی با حذف ارز ترجیحی گفت: پیگیر دریافت تسهیلات از بانک مرکزی برای تامین نقدینگی کارخانه‌های داروسازی هستیم و این موضوع درحال نهایی شدن است.
نحوه تامین نقدینگی شرکت های دارویی با حذف ارز ترجیحی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر محمد عبده‌زاده با اشاره به شیوه دریافت تسهیلات افزود: بخشی از تسهیلات می‌تواند به این صورت باشد که شرکت‌هایی که اکنون ثبت سفارش می‌کنند و نیاز به ریال دارند، با ۲۰ درصد مبلغ ثبت سفارش می توانند سفارش خود را ثبت و ۲۰ درصد ریالش را تامین کنند. بعد ۸۰ درصد ریال مورد نیازشان را زمانی تسویه کنند که کالا به گمرک رسید. به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم کالایی وارد کنیم، باید در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کنیم و بعد از اینکه وزارت بهداشت آن را تایید کرد، به بانک مرکزی می‌رود که ارز آن را تامین کند، حال وقتی بخواهیم معادل دلاری را از بانک مرکزی بخریم، باید ریال آن را بپردازند تا بعد پول را برای طرف خارجی حواله کنند.

وی گفت: در این زمینه رایزنی کرده ایم که صنایع ۲۰ درصد ریال را بپردازند و مابقی از طرف سیستم بانکی پرداخت شود و وقتی کالا وارد گمرک شد، مابقی ریال آن پرداخته شود. این اقدام چهار تا پنج ماه به شرکت‌ها کمک می‌کند و در این مدت نقدینگی‌شان تامین می‌شود.

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه متعهد شدند که ۸۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی مراکز دولتی به شرکت‌های توزیع‌کننده و در نتیجه توزیع‌کننده‌ها به تولیدکننده‌ها را تامین کنند. اگر این ۸۰۰۰ میلیارد تومان وارد چرخه تولید شود، حجم زیادی از نقدینگی را پوشش می‌دهد. بخش دیگری هم مربوط به یکسری بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تامین اجتماعی است که با قولی که دادند، قرار است این روزها تسویه حساب کنند.

عبده‌زاده با بیان اینکه با اجرای طرح دارویاری همه اجزاء تولید دارو برای داروهای داخلی با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت، افزود: با این طرح بحث کمبود دارو هم رفع می‌شود و پیش‌بینی‌ام این است که ظرف یک تا دو ماه آینده کمبودهای دارویی مربوط به بخش تولید داخلی به حداقل رسیده و عملا دیگر در حوزه تولید داخلی دارو به کمبود نخوریم. در حال حاضر طبق آنچه در سامانه وزارت بهداشت اعلام شده بود کمبودهای کلی دارو حدود ۹۰ قلم است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما