۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۸۵۳

چالش های رگولاتوری که خود خریدار است

مدیرکل دفتر صنایع دارویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تحولات در صنعت به روز اتفاق می‌افتد اما قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو با ۶ ماه تاخیر انجام می شود و ماه ها طول می کشد تا پرونده های قیمت‌گذاری در این سازمان تعیین تکلیف شوند.
شه پرست
علیرضا شه پرست در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خبردارو افزود: حوزه قیمت گذاری دارو دچار اشکالات اساسی است، اولا مدل قیمت‌گذاری منطقی نیست و ما امروز طیف وسیعی از داروها را زیر پوشش بیمه برده ایم اما قیمت‌گذاری آنها با روش سنتی و قدیمی انجام می شود.

وی ادامه داد: قیمت در سازمان غذا و دارو به موقع تعیین نمی شود و باعث می شود کارخانجات در تولید دچار مشکل شوند و یا در توزیع اختلال ایجاد شود.

شه پرست عنوان کرد: همواره تعارض منافع در سازمان غذا و دارو شکل می گیرد و بخشی از این تعارض بخاطر فرایندها است چون وزارت بهداشت هم خریدار دارو است و هم رگولاتور و تعیین کننده قیمت که این موضوعات باعث بروز چالش های مختلف می شود.

وی گفت: مشکل دوم صنعت داروسازی، چالش نقدینگی است و زمانی که طرح دارویار‌ اجرا شد با وزارت صنعت مشورتی نشد و یکباره این طرح را اجرا کردند. یک کارخانه ای که مثلا ۲۰ میلیون دلار ارز مصرف داشت، قبلا با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی داشت که حالا این نقدیندگی رسیده به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان، در نتیجه طرح دارویار باید همزمان با تامین نقدینگی اجرا می شد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما