۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۳۸۵۷

تاخیر در ارسال داروهای بیماران تالاسمی از سوی شرکت سوئیسی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شرکت سوئیسی سال گذشته حتی یک ویال داروی تزریقی تالاسمی را برای بیماران کشور ما ارسال نکرد و تاخیر در ارسال این داروها از سوی این شرکت و کم کردن میزان آنها باعث رنج بیماران می‌شود.
تاخیر در ارسال داروهای بیماران تالاسمی از سوی شرکت سوئیسی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبردارو؛ دکتر سید حیدر محمدی درباره وضعیت تامین داروهای بیماران تالاسمی، افزود: محموله بعدی داروی خوراکی بیماران تالاسمی ثبت سفارش شده است اما روند واردات از زمان سفارش حداقل سه ماه زمان می‌برد، هر چند که شرکت خارجی قرار بود ماده اولیه بدهد تا این دارو در کشور تولید شود اما بعد از دو سال اعلام کردند که ماده اولیه را به ما نمی‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت ایرانی ۳۵ الی ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده و خط تولید راه‌اندازی کرد و حتی تولید آزمایشی هم انجام دادند اما ماده اولیه را باید شرکت خارجی ارائه می کرد تا تحت لیسانس شرکت اصلی تولید شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در مورد داروی خوراکی بیماران تالاسمی به تقاضای انجمن تالاسمی، هفته گذشته ۲۴ هزار بسته ۳۰ تایی از برند اصلی وارد شد که حدودا نیاز شش ماه بیماران را تامین می‌کند.

محمدی افزود: سازمان غذا و دارو درباره داروهایی که بیماران از کیفیت آن‌ها رضایت دارند و پزشکان هم در این داروها فقط تولید داخلی را تجویز می‌کنند، بازار را کاملا در اختیار نمونه تولید داخلی قرار داده است. در عین حال برخی داروها از جمله داروهای بیماران تالاسمی به گونه‌ای است که ممکن است بدن برخی بیماران با داروی تولید داخلی سازگاری نداشته باشد و بر همین اساس نوع وارداتی آن را هم در اختیار قرار می‌دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۹۰ درصد مصرف فرم خوراکی و ۸۰ درصد مصرف فرم تزریقی داروهای بیماران تالاسمی، مربوط به نمونه تولید داخلی است، گفت: حدود ۲۰ درصد از نیازمان از طریق واردات تامین می‌شود که البته بر اساس میزان تامین متغیر است.

محمدی با اشاره به عدم همکاری برخی شرکت‌های تولیدکننده داروهای درمان تالاسمی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران کشورمان، گفت: وقتی اعلام نیاز می‌کنیم، تولیدکننده خارجی باید ظرف یکی دو ماه دارو را تامین کرده و برای ما ارسال کند، اما یک شرکت سوییسی که داروهای بیماران تالاسمی تزریقی و خوراکی را به کشور ما ارائه می‌دهد و مدت‌هاست که نمایندگی این شرکت در ایران بنابر تقاضای سازمان غذا و دارو، داروهای بیماران تالاسمی را برای ما تامین می‌کند، معمولا با فاصله بسیار طولانی و به مقدار خیلی کمتر از نیاز به ما این داروها را ارائه می‌کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما